Granstubbar och tjära

Just nu finns ett ställe på cykelbanan hem till mig, precis där hästhagen ligger på andra sidan diket, där det luktar så fantastiskt av nyhuggen gran. Jag är inte riktigt säker på vad det beror på, för hur mycket jag än tittar kan jag inte se en enda granstubbe, och doften finns där bara när jag cyklar hemåt, och inte åt andra hållet.

Oavsett vilket, så får jag minnesbilder av de somrar jag tjänade månadspeng på att hugga ved och stapla den i vedboden när vi fortfarande vedeldade för varmvatten och värmen inomhus. Det luktar morfar också, snickarboden i källaren på sollerön, kakelugnen i vardagsrummet och alla hans jackor och skjortor. Kanske hela honom, nu när jag tänker efter.
Morfar luktar nyhuggen gran, Farfar luktar tjära.
En självklarhet med mycket logisk grund. Morfar var skogvaktare och jobbar fortfarande ändlösa timmar med trä i den där källaren. Farfar fiskar än, och bara härom sommaren så rökte han lax i Finland medan jag tittade på.
Det är, som jag konstaterade för min vän häromdagen, faktiskt så att det egentligen inte är konstigt att jag är lika delar skog som jag är hav och sjö. Och älv kanske, om jag nu ska lägga till ytterligare ett vattendrag.

Hursomhelst är det sällan det luktar tjära på vägen hem till mig. Det skulle möjligen kunna göra det om de någon gång la om asfalten på cykelbanan. Men det känns ungefär lika troligt som att någon skulle släpa dit en eka och ställa sig och tjära den lagom tills jag kommer cyklande.
Det är lite synd tycker jag. Jag får nöja mig med nyhuggna granar.

Kommentarer
Postat av: A.

Du får försöka använda en kopp lapsang souchong som substitut för den riktiga tjärdoften!

2011-03-18 @ 23:17:14
Postat av: Sandra

Det har du ju så rätt i min kära vän! Det får jag göra!

2011-03-18 @ 23:47:37
URL: http://marchmainhouse.blogg.se/
Postat av: Skogvaktaren

Jag är också hav och skog i lika delar!

2011-03-26 @ 16:00:21
URL: http://enskogvaktaresdagar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0