Marilyn

Jag tycker väldigt mycket om Marilyn Monroe. Inte bara för att hon var oändligt vacker, inte bara för att hon faktiskt var en riktigt bra skådespelerska
(Favoritfilm: Niagara 1953), inte bara för att hon sa väldigt många välformulerade, roliga, sarkastiska och smarta saker
(Favoritcitat: "I believe that everything happens for a reason. People change so that you can learn to let go, things go wrong so that you appreciate them when they're right, you believe lies so you eventually learn to trust no one but yourself, and sometimes good things fall apart so better things can fall together.") och inte bara för att hon utseendemässigt är en så väldigt bra förebild idag när allting är nästintill sjukligt smalt... utan lite av alla de sakerna.

Hemma hos mor hade jag en vägg med inramade fotografier av henne och nu när jag tänker tillbaka på den väggen så var det bilderna som inte kändes tillgjorda eller poserade som hamnade där.
Framför allt, var det bilder av när hon läser. För av någon anledning säger det mer om henne så som jag ser upp till henne än de mer "klassiska" bilderna gör.
Hon läste faktiskt mycket och älskade böcker. Det ger en liten annan bild av henne än det blonda bombnedslag som hon praktiskt taget ikoniserats som. Och jag tycker om det. Jag tycker om tanken på att bakom det där fanns en människa som jag har anledning att tycka om.


Jag tänkte delge lite ur min ganska stora bildsamling. De tre översta har varit mina klara favoriter sedan länge.







och så några till, bara för att jag har så många och inte kan låta bli:








Kommentarer
Postat av: Skogvaktaren

Det är verkligen anslående nu när du gör mig uppmärksam på det, hur ofta hon faktiskt porträtteras läsande. Jag vill också minnas att "Fragments" som utgavs härom året, med privata texter av Monroe, rymde en hel del anteckningar och reflektioner över böcker hon läste.

2011-02-16 @ 21:32:12
URL: http://enskogvaktaresdagar.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0