Konstett och färgläran - torsdag

Tydligen tycker folk att det vore bra om vi hade både klassisk och modern färglära. Jag förvirras av detta eftersom jag anser att färgerna är densamma. Min brända umbra är ju densamma som användes för ett parhundra år sedan, även om många färger nu framställs på kenisk väg. För mig går det bara helt enkelt inte ihop att läran om valör och mättnadskontrast skulle behöva vara annorlunda nu. Varför skulle det isåfall behöva vara annorlunda? 
Nä, jag är mer än nöjd med att måla min färgcirkel, oavsett hur tråkigt det må kännas. Jag är nämligen av den uppfattningen att vi inte skulle ha det i undervisningen om vi inte lär oss något av det. 
Nu ska jag gå och måla, kanske återkommer jag när jag fått mina nya kläder eller gråter över min oförmåga att skriva en krönika. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0